Tekstvak: Historische Vereniging Haastrecht

Hervormde kerk, brandspuithuisje en pastorie, Kerkplein 9 en 11, Kerkstraat 1

Hervormde Kerk (1275-80) Oorspronkelijk opgedragen aan de Zuivering der Heilige Maagd Maria. In de 14e eeuw werd de toren deels ingebouwd. Een verhoging van de kerk volgde in de 15e eeuw. In 1511 werd de kerk door Gelderse troepen in brand gestoken. Tijdens de reformatie (1570) werd de de katholieke kerk protestants. Na verwoesting in 1575 door de Geuzen en Spanjaarden werd de kerk in 1609-11 hersteld. In 1779-80 werd de toren vernieuwd. Tijdens een vernieuwing van de Kerk in 1851-53 verrees een Consistorie. Na de brand in 1896 kreeg de toren in 1897 een nieuwe bekroning. Op 12 juni 1964 is de kerk nogmaals afgebrand, oorzaak was loodgieters werkzaamheden. De huidige toren bekroning is dus ook een kopie van die uit 1897. In de Kerk bevind zich een L. van Dam Orgel (1847) afkomstig uit de Hervormde Kerk van Bovenkarspel, deze is overgebracht in 1968. Het Kerkhof rond de kerk bevat nog een aantal grafzerken. Restauratie volgde in 2005 na constatering van palenrot, waardoor de kerk verzakte.

Bij de kerk staat een brandspuithuisje uit 1790 met een bewerkte voorgevel.

Pastorie, Kerkstraat 1

Van Dam orgel (1874)